mandag den 12. november 2007

Søndag - Linoleumshelvedet

Planen i dag var at trække Søs, Mikkel og Luise med ud i huset, og "lige få ordnet lidt".
Det startede da også meget godt.
Søs kastede sig over at få tømt kølefryseskabet for vand, så vi kunne få det bugseret ind i stuen, imens Christina og Luise demonterede de indbyggede skabe inde i soveværelset.
Jeg tog mig af døren imellem bryggers og køkken, og alt så jo næsten ud til at gå forrygende.

Luise og Christina kastede sig med iver over at få skilt soklerne i køkkenet ad, imens Søs tog sig af panelerne.
Så var vi klar til linoleummet.
I mit hoved havde jeg forestillet mig, at vi lige løsnede det i det ene hjørne, rullede det sammen og det var så det.

Jeg blev klogere!

Efter at vi 4 havde knoklet med gulvet i 2 timer med spartler, hammere og mejsler, var resultatet lettere deprimerende.
Konklusionen var, at dem der havde lagt linoleummet gerne ville sikre sig det kunne holde i 100 år. Mængden af lim var enorm!

Men, vi knoklede videre, hev og sled, bandede og bankede. Indså at planerne om at "grille and" til aften nok måtte udsættes lidt.

Da Mikkel kom frem (han havde kørt Poul til Billund), delte vi tropperne så Søs og Christina tog hjem og begyndte på maden (kl. var vel ca. 16:30 eller deromkring), vi andre blev og knoklede videre med de genstridige plastikplader.

Da kl. nærmede sig 18:30 manglede vi stadig 1/4 af gulvet, og den så ud til være værre end alle de andre dele, INGEN af pladerne gik af uden meget overtalende argumenter.

I ren frustration endte jeg med at banke løs på min lille flig, med den største mukkert vi havde, og det så ud til at virke!

Med fornyede kræfter kastede vi os over de resterende plader, og der blev banket, skrabet, banket og flået til den helt store guldmedalje. Mikkel og jeg var flere gange ved at slå hinanden fordærvet i ren og skær iver.

Og det lykkedes!

Så listen er nu:
  1. Badeværelset:
    * 3 døre skal tages ned (med karm).
    * Elementerne skal ud (med vask + bordplade)

    * Der skal måles op og bestilles et vindue (-25 mm til fuger)
  2. Soveværelset:
    * De faste skabe skal demonteres (så der er plads til dørhul)
  3. Køkkenet:
    * Hårdehvidevarer skal væk (opvaskemaskine, kølefrys, ovn)
    * Gulvelementerne skal helst også demonteres (pænt!)

    * Linoleummet skal fjernes
    * Døren (med karm) mellem Bryggers og Køkken skal ned
  4. Bryggerset:
    * Alt skal ud (gamle grimme elementer)
    * Hårdehvidevarer skal væk (tørretumbler + vaskemaskine)
Vi blev færdige, satte os i bilen og trillede hjem til Tilst, hvor den herligste duft spredte sig fra køkkenet.

Søs havde sørget for et fantastisk måltid... dog var der lige tid til en håndværker-bajer indtaget i sofaen under suk, og forudsigelser om ømme rygge i morgen.

Selvfølgeligt fejrede vi også lidt at Søs havde fødselsdag (født i '54 - man må jo ikke afsløre en kvindes alder ;-)

Ingen kommentarer: