fredag den 9. november 2007

Husistandsættelsen begyndes...

Jeg snakkede med vores murermester (Johnny fra Åbyhøj Murerforretning) i går morges, og han lød til at være klar til at sætte arbejdet i gang, det betød bare, at vi skal til at rive de ting ned der skal rives ned, så håndværkerne kan komme til.

Så i går aftes begyndte jeg med nedrivningen, indtil videre skal vi have ordnet følgende:

  1. Badeværelset:
    * 3 døre skal tages ned (med karm).
    * Elementerne skal ud (med vask + bordplade)
    * Visse dele af mur-værket skal "demonteres"
  2. Køkkenet:
    * Hårdehvidevarer skal væk
    * Gulvelementerne skal helst også demonteres (pænt!)
    * Linoleummet skal fjernes
  3. Bryggerset:
    * Alt skal ud (gamle grimme elementer)
Så jeg kørte ud til huset efter aftensmaden - efterladende en træt, udmattet og lettere syg Christina på sofaen.

Jeg gik igang med dørene ind til badeværelset først. Vi regner med at skulle genbruge en eller to af dem senere, så de skulle helst skilles ad på en "god" måde ;-)

Første lektion: Man behøver ikke at skrue hængslerne af dørene! Der er sådan en lille "klik-lås" man bare skal aktivere (godt jeg opdagede det ved den første dør!)

Da alle dørene var reddet kom turen til karmene... puuh ha...

Den ene karm var fuldstændigt limit til tapeten, men efter et stykke tid kom jeg da ind i en rytme og fik også bakset "listerne" af karmen.

Anden lektion: Karme er skruet ind i væggen med STORE skruer!

Suk, det lykkedes da at få pillet dørene ned.

Dernæst gik jeg igang med badeværelset... og igen må jeg nok indrømme jeg lærte en del detaljer om hvordan tingene er skruet sammen:
  1. De små haner der kan lukke for vandet til armaturet kan sagtens rustne til, og hvis knopperne er af plastik virker de sjovt nok ikke særligt godt.
  2. En stor keramisk bord med vask kan godt veje ret meget!
  3. Gummifuge kan godt få keramik til at sidde ret godt fast på væggen.
  4. Det kan godt være ret svært at gennemskue hvordan elementer er sat op på væggen!

Men det lykkedes!

Så nu ser listen således ud:
  1. Badeværelset:
    * 3 døre skal tages ned (med karm).
    * Elementerne skal ud (med vask + bordplade)

    * Visse dele af mur-værket skal "demonteres"
  2. Køkkenet:
    * Hårdehvidevarer skal væk
    * Gulvelementerne skal helst også demonteres (pænt!)
    * Linoleummet skal fjernes
  3. Bryggerset:
    * Alt skal ud (gamle grimme elementer)

Ingen kommentarer: